تصاویر همیشه توی تبلیغات حرف اول رو میزنن. یه عکس خوب میتونه چشمها رو خیره کنه و احساسی رو منتقل کنه که هیچ کلمهای از پسش برنمیاد. حالا فکر کنین این تصاویر جون بگیرن و تبدیل به بنر گیف متحرک بشن ! اون وقت میتونن معجزه کنن و ترافیک زیادی رو راهی پیج یا وبسایتتون کنن.
ویدیوها هم حکم ران دنیای تبلیغاتن، اما باید قبول کنیم که بنر گیف بدلیل حجم کم، انتقال پیام در کوتاهترین زمان، اومده تا جای ویدیوی آنلاین رو پر کنه.
بنر گیف چیه؟ بیا از نزدیک بررسی کنیم!
بیاین برای اینکه قشنگ متوجه بشین، چند تا نمونه واقعی رو با هم ببینیم.
نمونه بنر بالا یکی از نمونه کارهای خفن ما توی یوبنره. این هم ببینین:
این دو تا بنر گیف بهمون کمک میکنن تا فرمت کلی گیف رو بهتر بفهمیم و لمسش کنیم. اما برای اینکه عمیقتر با مفهومش آشنا بشین، این چند تا نکته رو حتماً بدونین:
- بنر گیف میتونه هم یه عکس باشه، هم یه طرح گرافیکی خلاقانه.
- بنر گیف از یه سری فریم کوتاه ساخته شده. هر فریم هم تصویر متحرک خودش رو داره.
- بنرهای گیف در واقع ویدیوهای کوتاه هستن؛ یعنی معمولاً بیشتر از 5 ثانیه طول نمیکشن.
- اکثر بنرهای گیف یه چرخه نمایشی تکرارشونده دارن، اما شما میتونین تنظیمشون کنین که چند بار نمایش داده بشن و بعد متوقف شن.
- از بنر گیف میشه به عنوان یه ابزار کمکی حرفهای استفاده کرد؛ مثلاً یه طرح گرافیکی جذاب برای جلب توجه مخاطب، یا حتی برای تعریف یه داستان کوتاه و پرمفهوم.
بیشتر بخوانید : آموزشها و ابزارهای رشد و برندینگ
بنر گیف چی نیست؟ (بیاین اشتباه نگیریمش!)
بنر گیف فقط تصاویر متحرک آنلاین نیستن. کلی فرمت و روش شبیه به هم برای نشون دادن تصاویر متحرک وجود داره که باید در موردشون بیشتر بدونین.
- بنرهای گیف، ویدیو نیستن! درسته که یه بنر گیف ممکنه شبیه ویدیو باشه، اما برای اینکه یه گیف تبدیل به ویدیو بشه، فریم های بیشتری میخواد، یا اصلاً باید تعریف جدیدی برای ویدیو داشته باشیم! ویدیوها فرمتهای مخصوص خودشون رو دارن؛ مثلاً AVI، MPEG، MOV و بقیه فرمتهای ویدیویی.
- بنرهای گیف، سینماگراف نیستن! سینماگرافها ترکیبی جذاب از عکس و فیلم هستن. از نظر ظاهری، شباهتهای زیادی به بنر گیف دارن:
- اونا هم مثل بیشتر بنرهای گیف قابلیت تکرار دارن.
- مثل بنرهای گیف میتونن توی ایمیل هم استفاده بشن.
- موقع ذخیره کردن با پسوند .gif ذخیره میشن. اما با همه این شباهتها، بنر گیف نیستن! این پایین یه نمونه سینماگراف رو میبینین:
- بنرهای گیف، انیمیشنهای CSS نیستن! انیمیشنهای CSS هم یه تکنیک خفن برای ساخت محتوای بصری بینظیر هستن، اما اونا با کدنویسی کار میکنن، نه با فایلهای تصویری. انیمیشنهای CSS برای نشون دادن دادهها عالین. پس اگه میخواین یه نمودار جذاب بسازین، انیمیشن CSS بهترین انتخابه. اما حواستون باشه، متاسفانه توی همه مرورگرها کار نمیکنن و این یه ایراد بزرگ برای این نوع انیمیشنه.
- بنرهای گیف، فلش نیستن! فلش دیگه یه ترفند قدیمی شده. درسته که کاربردهای خودش رو داره، اما بهتره از فلش استفاده نکنین؛ چون توی نمایشش مشکل پیش میاد. دستگاههای iOS نمیتونن فلش رو اجرا کنن، و تازه محتوای فلش برای موتورهای جستجو مثل یه جعبه سیاه میمونه.
- بنرهای گیف، فیلمهای Hyperlapse نیستن! اینستاگرام بهمون یاد داد که با موبایل ویدیوهای تایملپس بگیریم. این فناوری رو هایپرلپس مینامن. این نوع ویدیوها توی اینستاگرام و شبکههای اجتماعی کلی محبوبیت دارن، اما توی وب نه! با این حال هنوز هم کسایی هستن که از این فرمت ویدیویی توی وبسایتشون استفاده میکنن.
چطوری از بنر گیف توی بازاریابی استفاده کنیم؟
خب، بالاخره رسیدیم به قسمت خوب ماجرا! در ادامه مقاله همه روشهای جذاب استفاده از بنر گیف توی بازاریابی رو براتون آوردیم:

در ایمیل
بنر گیف توی ایمیل عالی عمل میکنه! فقط یادتون باشه که توی ایمیل مارکتینگ، حجم فایلها رو کم نگه دارین. گزارشهای مختلفی داریم که نشون میده وقتی کاربر توی ایمیل با بنر گیف مواجه میشه، بازخوردش کلی بیشتر میشه. مثلاً:
- Bluefly سال ۲۰۰۸ توی یکی از ایمیلهاش از بنر گیف استفاده کرد و ۱۲ درصد افزایش درآمد داشت.
- Dell توی یه کمپین تبلیغاتی ایمیلی با استفاده از بنر گیف، درآمدش رو تا ۱۰۹٪ افزایش داد.
- Lake Champlain Chocolates با یه ایمیل که توش یه بنر گیف از باز شدن جعبه شکلات رو نشون میداد، با ۴۹٪ افزایش پاسخ مشتریها روبهرو شد.
یه نکته مهم: همیشه فریم اول بنر گیفتون رو طوری طراحی کنین که یه تصویر ثابت رو نشون بده. اینجوری اگه مشتری شما ایمیل رو توی جایی مثل Outlook و Windows Phone 7 باز کنه که از بنر گیف پشتیبانی نمیکنه، بازم میتونه تبلیغ شما رو ببینه.
در شبکههای اجتماعی
توییتر و Tumblr که از قدیم با بنرهای گیف رفیق بودن. فیسبوک هم تازگیها اعلام کرده که بخش خبرنامهشون از بنر گیف پشتیبانی میکنه. اونا حتی به تبلیغکنندهها هم اجازه استفاده از بنر گیف رو میدن. پینترست هم از بنر گیف پشتیبانی میکنه، اما برای پخش اونا باید روی دکمه GIF کلیک کنین. همونطور که احتمالاً میدونین، تصاویر توی شبکههای اجتماعی خیلی بیشتر از محتوای متنی لایک و اشتراکگذاری میشن. با استفاده از یه بنر گیف میتونین کاری کنین که محتوای متنی شما هم ارزش کلیک بیشتری پیدا کنه و بیشتر دیده بشه.
پستهای وبلاگ
لازم نیست حتماً BuzzFeed یا Upworthy باشین تا از بنر گیف توی پستهای وبلاگتون استفاده کنین. جدیداً مشخص شده که بنر گیف بهترین نوع تصویر برای استفاده توی پستهای وبلاگه. پس معطل نکنین و ازشون استفاده کنین!
کتابهای الکترونیکی، پروپوزالها و مطالعات تحقیقاتی آنلاین
کتابهای الکترونیکی، پروپوزالها و مطالعات تحقیقاتی آنلاین میتونن و باید کلی اطلاعات رو تو خودشون جا بدن. اما همه این اطلاعات موقع بارگذاری ممکنه مشکلساز بشن. برای حل این مشکل، میتونین پیام اصلی و عناصر مهم صفحه رو توی یه بنر گیف جذاب خلاصه کنین.
صفحات توضیحات نرمافزار یا برای تشویق کاربر به دانلودش
بنرهای گیف یه راه عالی برای نشون دادن نحوه کار با نرمافزارها هستن. فقط اونا رو کوتاه و ساده نگه دارین. وقتی SEMRush میخواست یه قابلیت جدیدش رو به کاربراش معرفی کنه، اون قابلیتها رو با استفاده از بنر گیف و از طریق ایمیل به کاربراش فرستاد. و چه استقبالی هم شد!
اگر قصد استفاده از بنر متحرک گیف دارید …
بنرهای گیف سادهترین و جذابترین راه برای افزودن انرژی و پویایی به یه صفحه وبسایت، ایمیل یا حتی یه پست توی شبکههای اجتماعی هستن. شاید قبلاً در بعضی نمونهها یه کم بیسلیقگی توی ساخت گیف دیده باشیم، اما هیچ دلیلی وجود نداره که نتونین از این فرمت برای برند خودتون استفاده کنین و یه داستان تاثیرگذار برای مخاطبانتون تعریف کنین. یوبنر آمادهست که همراه حرفهای شما در این مسیر باشه.
برای سفارش بنر گیف از یوبنر میتونین به نمونه کارهای یوبنر در طراحی بنر گیف برین و اول نمونههای خفن یوبنر رو ببینین و بعد ازدر صفحه تعرفه ها سفارشتون رو ثبت کنین. نهایتا 24 ساعته آماده تحویله.