بسته بندی محصولات غذایی، آرایشی، سرگرمی و … به عنوان مواد یکبار مصرف صرف در نظر گرفته می شوند، نقش مهمی در تجربه مصرف کنندگان دارد. این تجربه تنها به برجسته شدن محصول و برندینگ آن در ذهن خریدار کمک می کند، بلکه از آن در برابر آسیب و ضربه محافظت می کند. همچنین تصوری از کیفیت را منتقل می کند و تجربه لمسی را افزایش می دهد. محبوبیت ویدیئو آنباکسینگ ها، شادی و رضایت با فاش کردن یک خرید جدید و عمل باز کردن بسته به لحظه ای پرارزش تبدیل می شود. در حالی که بستهبندی مؤثر معمولاً در سطح ناخودآگاه عمل میکند. طراحی ضعیف تأثیر منفی ماندگاری در ذهن خریدار بر جای میگذارد که فراموش کردن آن سخت است.
بسته بندی خارجی نامناسب و بد
بسته بندی خارجی اولین تماس مشتری با محصول شما خواهد بود همچنین وظیفه محافظت در برابر ضربه های ناشی از حمل و نقل را تحمل میکند. مطمئن شوید کامپوزیت و جنسی که برای بسته بندی اولیه محصول خود تهیه میکنید محکم در برابر ضربه، سائیدگی و خراش باشد. همچنین دارای زوارهای محکم و در شرایط مرطوب، خشک و … امتحان خود را پس داده باشد.بسته بندی با اندازه های نامناسب
اگربرخلاف شرکت های بزرگ که وقت و هزینه صرف طراحی بسته بندی محصول میکنند قصد دارید از جعبه و بسته بندی های معمول و پیش ساخته استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید جعبه و بسته بندی اولیه با سایز محصولتان همخوانی داشته باشد تا معجزه زیر را تکرار نکنید.
راه های بهبود بسته بندی
در حالی که اینجا تلف مالی تنها مسئله نیست. این موضوع نه تنها با گرفتن فضای زیاد سطل زباله به خریدار آزار میرساند، بلکه مقوای اضافی جعبه های زیر آنطور که اغلب تصور میشود سازگار با محیط زیست نیست. برای تولید خمیر چوب نیاز به درختان زیادی است.
طراحی بسته بندی را بهینه نگه دارید و از طرح های بدون دلیل بپرهیزید
جعبه های بسته بندی محصولات ظروفی هستند که مشتریان معمولا در قفسه های فروشگاه با آن ها مواجه می شوند. مانند بسته های حمل و نقل، آنها معمولاً به عنوان ضایعات پس از خرید در نظر گرفته میشوند. در نتیجه، برندها باید به اثرات زیست محیطی زباله های تولید شده برای مشتریان خود توجه داشته باشند.
برخی از برندها عمداً از بسته بندی اضافی استفاده می کنند. زیرا یک جعبه بزرگتر می تواند این تصور را ایجاد کند که محصول داخل نیز به میزان قابل توجهی بزرگتر است. کاری از نظر برخی از لحاظ اخلاقی نادرست و کم فروشی از نظر برخی ترفندی برای افزایش سود با فروش محصول کمتر. این عمل در تبلیغات رسانهای نیز مشاهده میشود. مانند : مقدار خمیر دندانی که باید روی مسواک استفاده شود بسیار کمتر از چیزی است که در رسانه ها میبینیم. البته این مورد سوء استفاده ای برای افزایش سود آوری با ارائه اطلاعات نادرست روش مصرف است.

فریب دادن مشتری ممکن است در ابتدا سودآور به نظر برسد، اما در نظر گرفتن تأثیر طولانی مدت تجربه آنها بسیار مهم است. در حالی که ممکن است یک محصول به سرعت بفروشد، احساس خیانت می تواند باقی بماند، به خصوص زمانی که مشتریان با بسته بندی های گمراه کننده، مانند جعبه های بزرگ، مواجه می شوند.این عمل نه تنها محصول را نادرست معرفی می کند، بلکه با تبلیغات نادرست هم همخوانی دارد و تا حد زیادی غیر ضروری است.یک طراح ماهر می تواند نشان دهد که طرح های کوچکتر و به خوبی فکر شده می توانند به همان اندازه جذاب و مناسب باشند و ثابت کنند که بزرگتر همیشه بهتر نیست

طراحی داخلی بسته بندی محصول
مانند هر جنبه ای از روند طراحی بسته بندی محصولات، فضای داخلی پکیج نیز سزاوار توجه سنجیده است، زیرا نقش مهمی در زیبایی شناسی کلی طراحی دارد. هنگامی که مواد محافظ برای محافظت از محصول ضروری نیستند، شما این فرصت را دارید که تجربه آنباکسینگ و زیبایی محصول را با طرح ها و رنگ آمیزی های ظریف تر داخلی افزایش دهید. طراحی کشویی بسته بندی محصولات، که امروزه رواج بیشتری دارند و بهعنوان جایگزینی برای (باز کردن درب محصول) استفاده میشوند. نه تنها محصول را ایمن تر میکند و تضمین میکند که در هنگام حمل و نقل در جای خود باقی بماند، بلکه فضای داخلی را به یک نمایش بصری جذاب تبدیل میکند که مشتری را هنگام باز کردن مجذوب و خوشحال میکند.این نوع طراحی بسته بندی (کشویی) توسط شرکت های مطرحی مانند، اپل، آمازون فیلیپس و … مخصوصا برای بسته بندی محصولات دیجیتالی محبوبیت زیادی دارند و مورد استفاده قرار میگیرند.
طراحی برچسب بسته بندی بد
طراحی گرافیکی یک بسته چیزی بیشتر از زیبا جلوه دادن یک محصول است. طرحهای جلد جعبه و برچسب اطلاعات مهمی مانند نام محصول، نوع طعم، مقدار، الزامات و ایمنی را شفاف و آسان میسازد. طراحی همچنین می تواند به عنوان یک شاخص کیفیت عمل کند – در نظر بگیرید که چه فرضیاتی ممکن است در مورد نوشیدنی فروخته شده در یک قوطی بدون علامت داشته باشید. یک طراح حرفه ای می تواند بسته بندی هایی را بسازد که در دور انداختن آن تردید میکنید. برای ادامه موضوع، بیایید نگاهی بیندازیم که چگونه طراحی برچسب بسته بندی ممکن است اشتباه انجام شود و از چه چیزهایی باید اجتناب کرد.تایپوگرافی بسته بندی بد
تایپوگرافی، سبک حروف مورد استفاده است مثل یک فونت. مانند همه سبک ها، گرایش های فونت خاصی وجود دارد که از مد افتاده اند. یا بیش از حد مورد استفاده قرار میگیرند یا بیش از حد تزئینی هستند که در نتیجه حروف نویسی های پر زرق و برقی ایجاد میشود. فونت مورد استفاده در طراحی داخلی و خارجی محصولات باید خوانا ومناسب با طیف مصرف کنندگان محصول باشد.
نمونه های نامناسب تایپوگرافی در طراحی بسته بندی

نمونه مناسب تایپوگرافی در طراحی بسته بندی
